کاخ هشت بهشت در اصفهان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 11 ارديبهشت 1394
بازدید : 2047
نویسنده : reza

کاخ-هشت-بهشت-3

کاخ هشت بهشت

از کلیه کاخهای باصفا و کلاه فرنگیهائی که در کنار چهارباغ احداث شده بود فقط کاخ هشت بهشت باقی مانده است. این عمارت باشکوه که روزگاری زیباترین کاخ عالم هم نامیده میشد در سال 1080 هجری و به روزگار شاه سلیمان صفوی در نزدیکی باغ بلبل ساخته شد.

این بنای دو طبقه با طاقهای زیبا و تزئینات فراوان و هماهنگ دست به دست هم داده تا یکی از نمونههای درخشان معماری عصر صفویه را به نمایش بگذارند.

کلیه سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان بازدید کرده و موفق شدهاند به درون کاخ هشت بهشت راه یابند آن را بهترین بناهای دنیا نامیدهاند. یکی از آنها کاخ هشت بهشت را با عبارت «… فرح انگیزتر از مجلل ترین کاخهای ممالک اروپایی» توصیف کرده است.

باغ وسیعی که عمارت در آن واقع شده جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده است که شاه اسماعیل اول احداث کرد و در زمان جانشینان او بخصوص شاه عباس اول به قطعات متعددی تقسیم شد.

این قصر باشکوه از همان ابتدای احداث «عمارت هشت بهشت» «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» نامیده میشده است.
بخش مرکزی کاخ به صورت 4 صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقفی که بر فراز این بنای 4 صفه استوار است پوشیده از مقرنسهای گچی خوش رنگ و خوش طرح است.

اتاقهای طبقه اول در 4 گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند. در طبقه دوم عمارت نیز مجموعهای از رواقها و اتاقها و طاقها و پنچرهها برنفاست و زیبائی آن میافزاید. این طبقه به راهروها و اتاقهای متعددی تقسیم شده که هر یک تزئینات خاصی دارند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاریهای دیواری تعبیه شدهاند دیوارها را نیز آینههای فراوان میپوشانیدند تمام سقفهای کاخ را نیز موزائیکهای بسیار عالی پوشانیده و دالانها و غلام گردشهای بسیار زیبا و هماهنگ آنها را احاطه کردهاند.

تزئینات عمارت در دوران صفویه به حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که هیچ سیاحتی از اعجاب و تحسین آنها خودداری نکرده است.

آنچه در این عمارت حائز اهمیت است ارتباطی است که میان فضاها و قسمتهای مختلف آن پدید آمده است. این ارتباط باعث شده تا عمارت هشت بهشت اصفهان در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و یکپارچگی و تزئینات قابل توجه برخوردار شود.

متأسفانه امروز از نردههای چوب زرنگار و قابها و جامهای بلور و آلتهای شیشهای رنگارنگ ظریف اثری بر جای نمانده است چرا که در دورههای بعد از صفویه و بخصوص در عصر قاجاریان تغییرات بسیاری در آن داده شد. این تغییرات به حدی است که برخی از سیاحان آن را از دوران قاجار به حساب آوردهاند.

در اواخر دوره قاجار عمارت هشت بهشت به مالکیت خصوصی اشخاص درآمد و از زیورهای نفیس و گرانبهای دوره صفویه عاری گردید بطوری که امروز از آن همه شکوه و فریبندگی داخل کاخ و درختان چنار تناور و گلهای یاس سفید و سرخ که در حاشیه خیابانهای آن روئیده بودند و همچنین از آب نماها و جویهای آب روان اثری بر جای نمانده است. با همه دخل و تصرفات به گفته «آندره گدار» که سالها باستانشناسی ایران را اداره کرده است :
«… کاخ هشت بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه فرنگی دو طبقه هشت بهشت در چهار گوشه خود هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده است.»

ذکر این نکته مناسبت دارد که تزئینات این کاخ هشت گوشه که نشانه روحیه معماری و تزئینات اواخر دوره صفوی است به همراه ساختمان آن که میان باغ واقع شده است بعدها به فراوانی مورد تقلید قرار گرفته است.

کاخ-هشت-بهشت-4

کاخ-هشت-بهشت-5

کاخ-هشت-بهشت-2

کاخ-هشت-بهشت-1

کاخ-هشت-بهشت

منبع » کاخ هشت بهشت در اصفهان





:: برچسب‌ها: , هشت بهشت , هشت بهشت اصفهان , هشت بهشت (مجموعه تلویزیونی) , هشت بهشت تبریز , هشت بهشت پاورپوینت , هشت بهشت دانلود , هشت بهشت Ppt , هشت بهشت دانشگاه , هشت بهشت تبريز , هشت بهشت دماوند , هشت بهشت اصفهان دانشگاه , هشت بهشت اصفهان هتل , موسسه هشت بهشت اصفهان , کاخ هشت بهشت اصفهان , تالار هشت بهشت اصفهان , برنامه هشت بهشت اصفهان , سایت هشت بهشت اصفهان , پلان هشت بهشت اصفهان , خیابان هشت بهشت اصفهان , پروژه هشت بهشت تبریز , مجتمع هشت بهشت تبریز , سایت هشت بهشت تبریز , آدرس هشت بهشت تبریز , باغ هشت بهشت تبریز , استخدام هشت بهشت تبریز , مجتمع تجاری هشت بهشت تبریز , مرکز تجاری هشت بهشت تبریز , هشت بهشت پاورپوینت دانلود , هشت بهشت پاورپوينت , سایت هشت بهشت پاورپوینت , پاورپوینت های هشت بهشت , پاورپوینت هشت بهشت جدید , پاورپوینت هشت بهشت دوستی , پاورپوینت هشت بهشت خدا , پاورپوینت هشت بهشت درباره مادر , دانلود پاورپوینت هشت بهشت , سریال هشت بهشت دانلود , مجید اخشابی هشت بهشت دانلود , دانلود هشت بهشت سهراب سپهری , دانلود هشت بهشت افتخاری , دانلود هشت بهشت جدید , دانلود آهنگ هشت بهشت , دانلود هشت بهشت سهراب , دانلود آهنگ هشت بهشت افتخاری , هشت بهشت Powerpoint , سایت هشت بهشت Ppt , دانلود هشت بهشت Ppt , دانشگاه هشت بهشت اص , دانشگاه هشت بهشت در اصفهان , دانشگاه هشت بهشت اصفحان , دانشگاه هشت بهشت اصهان , دانشگاه هشت بهشت ا , دانشگاه هشت بهشت اصفعان , پروژه هشت بهشت تبريز , مجتمع هشت بهشت تبريز , مجتمع تجاري هشت بهشت تبريز , پيش فروش هشت بهشت تبريز , شهرک هشت بهشت دماوند , دهکده هشت بهشت دماوند , نقشه هشت بهشت دماوند , قیمت زمین در هشت بهشت دماوند , پروژه هشت بهشت دماوند , املاک هشت بهشت دماوند , قیمت زمین هشت بهشت دماوند , فروش زمین در هشت بهشت دماوند ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بزرگترین پرتال سرگرمی تفریحی .:theft:.عـکس|عاشق




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 8832
بازدید کل : 71164
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

مشاهده و دریافت کد
Future Google PR for theft.loxblog.com - 3.40

RSS

Powered By
loxblog.Com